وب سایت دانشنامه
افسردگی اختلالی است که عود می‌­کند و حدود ۵۰ درصد از کسانی­ که یک دوره افسردگی را پشت سر می­‌گذارند، دوباره افسرده می­‌شوند. بر اساس تحقیقات، تعداد عوامل استرس‌­

منظور از دوره‌­ افسردگی چیست؟

پنجشنبه 09 تیر 1401

افسردگی اختلالی است که عود می‌­کند و حدود ۵۰ درصد از کسانی­ که یک دوره افسردگی را پشت سر می­‌گذارند، دوباره افسرده می­‌شوند. بر اساس تحقیقات، تعداد عوامل استرس‌­زا روی احتمال عود نشانه های اصلی افسردگی موثر است.

همچنین هرچه دوره­‌ افسردگی طولانی­‌تر باشد، احتمال بهبود پایین می‌­آید. این مسئله باعث شده بحث بر سر پیدا کردن درمان فوری بالا بگیرد. بعضی شواهد نشان می­‌دهد خود افسردگی باعث تغییر مغز می­‌شود، به­ طوری که توانایی آن برای ایجاد پیوند جدید میان سلول‌­های عصبی از بین می­‌رود و اندوخته­‌ مغز کاهش می­‌یابد؛ بنابراین ظرفیت بهبود افسردگی و علایم آن کم می‌شود.

افراد بیشتر از چه سنی دچار نشانه های افسردگی  می‌­شوند؟

احتمال بروز نشانه های افسردگی در میانسالی، ۴۵ تا ۶۵ سال، بیشتر است. با این حال، شواهد نشان می­‌دهد امروزه افراد زودتر از قبل، افسردگی بالینی را تجربه می‌­کنند. این نگرانی وجود دارد که مخصوصا افراد نسل z (کسانی که بین سال­های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ به دنیا آمده‌­اند) مستعد ابتلا به افسردگی و اضطراب هستند زیرا والدین بیش از اندازه هوایشان را داشته‌­اند و فرصت کسب مهار‌ت‌­های لازم برای کنار آمدن با استر‌س‌­های زندگی را از دست داده‌اند.

آیا کودکان هم دچار نشانه های افسردگی می‌­شوند؟

کودکان هم افسرده می­‌شوند و مدارکی دال بر علائم افسردگی بالینی کودکان سه ساله موجود است. نشانه های افسردگی در کودکان معمولا با نشانه های افسردگی نوجوانان و بزرگسالان متفاوت است.

شایع­‌ترین علامت آن پرخاشگری و کج­‌خلقی شدید است. از دیگر نشانه ­های افسردگی در کودکان نیز می­‌توان به انزوای اجتماعی، ناراحتی یا کاهش میزان لذت (انهدونیا) و احساس گناه کودک اشاره کرد. شاید افسردگی در کودکان نوعی واکنش به مشکلات خانوادگی باشد اما در عملکرد خانواده نیز اختلال ایجاد می­‌کند. برخی معتقدند علت بروز افسردگی در کودکان به منع کودک از بازی مربوط است.