وب سایت دانشنامه
بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی پیشرونده است که باعث کوچک شدن مغز (آتروفی) و مرگ نورون های مغز می شود. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است، کاهش مداوم در تفکر، رفتار و مهارت های اجتماعی که بر توان

آلزایمر چیست ؟

یکشنبه 15 آبان 1401

آلزایمر چیست ؟

بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی پیشرونده است که باعث کوچک شدن مغز (آتروفی) و مرگ نورون های مغز می شود. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است، کاهش مداوم در تفکر، رفتار و مهارت های اجتماعی که بر توانایی فرد برای زندگی مستقل تأثیر می گذارد.

در ایالات متحده، حدود 5.8 میلیون نفر 65 سال و بالاتر با بیماری آلزایمر زندگی می کنند. از این تعداد، 80 درصد آنها 75 سال یا بیشتر سن دارند. از حدود 50 میلیون نفر مبتلا به زوال عقل در سراسر جهان، تخمین زده می شود که بین 60 تا 70 درصد به بیماری آلزایمر مبتلا هستند.

علائم اولیه بیماری شامل فراموشی رویدادها یا مکالمات اخیر است. با پیشرفت بیماری، فرد مبتلا به آلزایمر دچار اختلال شدید حافظه می شود و توانایی انجام کارهای روزمره را از دست می دهد.

داروها می توانند به طور موقت علائم را بهبود بخشند یا پیشرفت آنها را کاهش دهند. این درمان ها می تواند به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کند تا عملکرد و عملکرد مستقل را برای مدتی به حداکثر برسانند. برنامه ها و خدمات مختلفی برای حمایت از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و مراقبان آنها وجود دارد.

هیچ درمانی وجود ندارد که بیماری آلزایمر را درمان کند یا سیر بیماری را در مغز تغییر دهد. در مراحل پیشرفته بیماری، عوارض ناشی از از دست دادن شدید عملکرد مغز (مانند کم آبی، سوء تغذیه یا عفونت) منجر به مرگ می شود.

محصولات و خدمات
منابع: کلینیک مایو در مورد بیماری آلزایمر
محصولات بیشتر مایو کلینیک را نشان دهید
علائم
از دست دادن حافظه یکی از علائم اصلی بیماری آلزایمر است. علائم اولیه شامل مشکل در یادآوری رویدادها یا مکالمات اخیر است. با پیشرفت بیماری، مشکلات حافظه بدتر می شود و علائم دیگری ایجاد می شود.

در ابتدا، فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است آگاه باشد که در به خاطر سپردن چیزها و سازماندهی افکار مشکل دارد. یکی از اعضای خانواده یا دوستان احتمال بیشتری دارد که متوجه بدتر شدن علائم شود.

تغییراتی که بیماری آلزایمر در مغز ایجاد می کند منجر به مشکلات فزاینده ای می شود که بر موارد زیر تأثیر می گذارد:

حافظه
همه افراد گاه به گاه دچار خاموشی می شوند، اما از دست دادن حافظه مرتبط با بیماری آلزایمر ادامه می یابد، بدتر می شود و بر توانایی شما برای عملکرد در محل کار و خانه تأثیر می گذارد.

افراد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است رفتارهای زیر را از خود نشان دهند:

جملات و سوالات را بارها و بارها تکرار کنید
فراموش کردن مکالمات، قرارها یا رویدادها و فراموش نکردن آنها بعداً
قرار دادن منظم وسایل شخصی در مکان نامناسب، اغلب در مکان های پوچ
در مکان هایی که قبلاً می شناسید گم شوید
در نهایت، نام اقوام و اشیاء روزمره را فراموش کنید
در شناسایی اشیاء با کلمات صحیح، بیان افکار یا شرکت در مکالمات مشکل دارید
تفکر و استدلال
بیماری آلزایمر باعث ایجاد مشکل در تمرکز و تفکر می شود، به خصوص در مورد مفاهیم انتزاعی مانند اعداد.

چندوظیفه ای نیز به ویژه دشوار است و پیگیری امور مالی، به روز کردن حساب ها و پرداخت به موقع صورت حساب ها می تواند وظایف چالش برانگیزی باشد. در نهایت، فرد مبتلا به آلزایمر نمی تواند اعداد را تشخیص دهد و با آن کنار بیاید.

ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید
بیماری آلزایمر باعث بدتر شدن توانایی تصمیم گیری و قضاوت معقول در موقعیت های روزمره می شود. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است در تعاملات اجتماعی انتخاب های ضعیف یا غیرمعمولی داشته باشد یا لباس های نامناسب برای آب و هوا بپوشد. پاسخگویی موثر به مشکلات روزمره مانند سوختن غذا روی اجاق گاز یا مواجهه با یک موقعیت پیش بینی نشده در حین رانندگی می تواند دشوارتر باشد.

برنامه ریزی و انجام فعالیت های خانوادگی
با بدتر شدن بیماری، فعالیت هایی که زمانی معمول بودند و نیاز به انجام مراحل متوالی داشتند، مانند برنامه ریزی و تهیه یک وعده غذایی یا انجام یک بازی مورد علاقه، چالش برانگیز می شوند. با گذشت زمان، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر پیشرفته اغلب فراموش می کنند که چگونه کارهای اساسی مانند لباس پوشیدن و حمام کردن را انجام دهند.